Overzicht agenda

Studiedag Studeren met autisme (ASS) en AD(H)D 31-10-2019

31 oktober 2019
Wat is ASS of AD(H)D? Welke mogelijke belemmeringen ondervinden studenten met ASS/AD(H)D tijdens hun studie? Wat kun je als docent, studieadviseur of onderwijsprofessional doen om studenten met ASS/AD(H)D beter te begeleiden zodat zij succesvol kunnen studeren? Deze en andere vragen komen in de studiedag studeren met ASS en AD(H)D aan bod.
Studiedag Studeren met autisme (ASS) en AD(H)D 31-10-2019

Netwerk Toegankelijk Toetsen en Examineren | HO en MBO 31-10-2019

31 oktober 2019
Om onderwijsinstellingen verder te helpen met vragen over flexibele toetsing en examinering is Expertisecentrum handicap + Studie/CINOP gestart met een landelijk Netwerk Toegankelijk Toetsen en Examineren | HO en MBO. Het netwerk draagt bij aan professionalisering en bewustwording van betrokkenen en het uitwisselen en (samen) ontwikkelen van concrete handreikingen rondom toegankelijk toetsen. Netwerkleden leren van elkaar, van onze experts en van gasten zoals onderzoekers, beleidsmakers en toezichthouders. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor dit netwerk. De derde bijeenkomst in 2019 is op 31 oktober (van 9.30 - 16.00 uur).
Lees verder: Netwerk Toegankelijk Toetsen en Examineren | HO en MBO 31-10-2019

Passend Onderwijs: (geen) diagnose vereist? 05-11-2019

05 november 2019
Op 1 augustus 2014 werd het Passend Onderwijs ingevoerd. Eén van de doelen was het aantal thuiszitters terugdringen en de doorstroom van leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte verbeteren. Passend Onderwijs legt een zorgplicht bij scholen, ook in het mbo en hoger onderwijs. Dat betekent dat zij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden.
Passend Onderwijs: (geen) diagnose vereist? 05-11-2019

Verdiepende studiedag Begeleiden van studenten met psychische klachten 7-11-2019

07 november 2019
Steeds meer studenten met psychische problemen studeren in het onderwijs. Het gaat om studenten die de intelligentie hebben om onderwijs te volgen, maar die vaak behandeling van hun psychische problemen nodig hebben en daarnaast ondersteuning bij het studeren. Onderwijsprofessionals ervaren vaak ‘handelingsverlegenheid’ in het contact met en de begeleiding van studenten met psychische problemen. In het onderwijs hoort de studentrol en niet de patiëntrol centraal te staan. Hoe ga je daar in de praktijk mee om?
Verdiepende studiedag Begeleiden van studenten met psychische klachten

Studiemiddag Studeren met dyslexie en dyscalculie 10-12-2019

10 december 2019
Studeren met dyslexie of dyscalculie: wat is het, wat doet het en hoe worden studenten met dyslexie of dyscalculie belemmerd in hun studie? Welke oplossingen kun je bieden als studiebegeleider en vanuit de instelling? Kom hierover meer te weten tijdens de studiemiddag over dyslexie en dyscalculie.
Studiemiddag Studeren met dyslexie en dyscalculie

Agenda

Vorige maand
Volgende maand
oktober 2019
ma
di
wo
do
vr
za
zo
2
4
5
6
7
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Disclaimer en Privacy statement. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies